Werkgroep Smart Innovation zorgt voor "mooie toekomst op Aviation Valley”

Hub+Martinussen+en+Noel+Luijten1.jpg

Hub Martinussen en Noël Luijten ontmoetten elkaar 28 jaar geleden bij KPN. Toch hebben ze niet eerder zo nauw samengewerkt als nu voor Aviation Valley. En juist dat heeft te maken met hun goede relatie. Luijten: “Onze paden liepen de afgelopen jaren zo gelijk. We zijn allebei directeur van een ICT-bedrijf en dan respecteer je elkaars onafhankelijkheid natuurlijk.”

Binnen Aviation Valley trekken Martinussen en Luijten de werkgroep Smart Innovation. De energie waarmee ze die vormgeven, spat ervan af tijdens het gesprek. Luijten: “We hebben beiden veel passie voor het vak, we zien ongelofelijk veel kansen en willen ook beiden graag maatschappelijk ondernemen en iets toevoegen aan onze omgeving.” Martinussen vult aan: “Het geeft ons ook een mooie kans om te experimenteren met nieuwe technieken en ons te profileren in de markt.”

Mensen-mens

Als we doorvragen naar wat de samenwerking van de twee nu zo succesvol maakt, komen beiden met dezelfde woorden: eerlijk, rechtdoorzee, oprecht, verbinder, mensen-mens. Zachte woorden voor de toch vaak harde technische ICT-wereld. “Dat is ook nodig” zegt Luijten, “want technische oplossingen worden pas een succes als ze een antwoord vormen op een vraag van je klanten. Hub en ik zitten wat dat betreft op één lijn en voelen ons gezamenlijk geroepen.”

“Wij voelen ons geroepen iets te doen voor dit gebied” — Noël Luijten (Kreuze)

Blender

Het bedrijvenpark Aviation Valley slimmer maken, is de doelstelling van de twee. ‘Het slimste bedrijventerrein van Nederland’ worden, is een vaak gehoorde uitspraak. Om te komen tot nieuwe ideeën organiseerden de twee midden april een zogenaamde blender. Een aantal ondernemers uit het gebied hebben samen met 13 studenten van Zuyd Hogeschool en ROC Leeuwenborgh nagedacht over frisse, nieuwe, innovatieve ideeën. “Dat was fantastisch”, aldus Luijten. “Je krijgt deels bevestiging van ideeën waar we zelf ook aan dachten, en deels komen er ook nieuwe ideeën naar boven. Zo vroegen de studenten zich af wat hier nu eigenlijk allemaal te vinden is op het gebied. Een vraag die we al meerdere ondernemers hebben horen stellen. Daar moeten we dus iets mee.”

Primeur

“We hebben ook een primeur te melden”, zegt Martinussen plots. Hij vervolgt: “We hadden veel verschillende ideeën voor Aviation Valley, van deelauto’s, tot een digitaal platform om samen te werken en apps om informatie mee te kunnen delen. Samen met de deelnemers van de blender zijn we tot iets gekomen waarin we alles omvatten. We willen letterlijk antwoord gaan geven op de meest prangende vragen die iedereen zichzelf in dit gebied stelt: welke bedrijven zitten er eigenlijk allemaal op het terrein? Ik moet om 15.00 uur vertrekken, rijdt er dan een bus? Hoe is de luchtkwaliteit vandaag? Is er nog voldoende parkeergelegenheid? Hoeveel vliegtuigen landen er vandaag? Het antwoord: ‘Ask Avey’.”

Virtuele assistent Avey

Met ‘Ask Avey’ willen de initiatiefnemers Martinussen en Luijten een virtuele assistent ontwikkelen met een menselijk karakter, en een naam: ‘Avey’. Het plan is om een eerste versie van Avey eind 2018 gereed te hebben. Luijten: “De eerste versie van Avey zal basiskennis over het gebied hebben. Je zult haar om bedrijfs- en adresgegevens kunnen vragen. Doorheen de tijd willen we Avey met kennis en data van de ondernemers hier steeds slimmer maken. En dat proces is natuurlijk nooit klaar.” Martinussen vult aan: “We kunnen Avey ook koppelen met bestaande toepassingen, zoals een digitaal samenwerkingsplatform, een website of sensoren.”

Op de vraag hoe dat er dan uit gaat zien, legt Martinussen uit: “Nou, je kunt haar gewoon een sms of een appje sturen. We zetten Avey neer als een karakter, dat 24/7 beschikbaar is. En in een verdere toekomst zie ik de techniek ook als hologram boven dit bureau verschijnen. Met spraaktechnieken moet het dan zelfs mogelijk worden om echt een gesprek met Avey te voeren.”

“We gaan nog voor de zomer starten met de architectuur achter Avey. Heel simpel, met vragen en voorgeschreven antwoorden. De helft van de tijd die dit ons kost, nemen we voor eigen rekening. Voor de andere helft rekenen we op subsidies via de betrokken overheden. Ook willen we werken met studenten bij het bouwen van de chatbot. En om Avey slimmer te maken, hopen we op data van de ondernemers. Die kunnen zich dan ook altijd bij ons melden”, aldus Martinussen. Luijten: “We willen erover waken dat we niet te ver voor de troepen uit lopen. Maar met een chatbot kunnen we juist perfect klein beginnen. Afhankelijk van de wensen die gedurende de tijd opkomen, kunnen we Avey voeden met meer informatie. Ik ben ervan overtuigd dat we hiermee een echt goed passende vernieuwing kunnen neerzetten die voldoet aan de vraag in dit gebied.”

“Avey gaat letterlijk antwoord geven op de meest prangende vragen die iedereen zichzelf in dit gebied stelt” — Hub Martinussen (Innervate)

Over Innervate

Innervate is met 30 consultants een middelgroot ICT-advieskantoor gericht op de zakelijke markt in Nederland. Ze helpen klanten met uiteenlopende ICT-vraagstukken: van IT-strategie tot het uittekenen van een veilige en beschikbare IT-infrastructuur. Daarnaast ontwikkelt Innervate ook zelf software op maat. Het streven is klanten te helpen hun bedrijsvoering te innoveren met behulp van digitale transformatie.

Over Kreuze

Met bijna 50 medewerkers levert Kreuze netwerkdiensten en bereikbaarheidsomgevingen op maat voor de zakelijke markt. Kreuze ontwikkelt en bouwt de netwerken in eigen beheer: netwerken in de cloud, bestaande structuren zoals Skype for Business of mobiele telefoondiensten.

Bert Schols