Hub Martinussen over Ask Avey: “Samen kunnen we haar nog slimmer maken”

Avey-meticonen_V2_Tekengebied 1.jpg

Hub Martinussen van Innervate en Noël Luijten van Kreuze werken samen aan slimme toepassingen voor Aviation Valley. Ze hadden vele ideeën, van losse systemen voor bijvoorbeeld deelauto’s tot een digitaal platform om samen te werken. In de vorige editie van Quotes stelden we u een primeur voor: Ask Avey, een chatbot die op een menselijke manier antwoord geeft op de meest prangende vragen die er leven op Aviation Valley. Nu komt Ask Avey ook daadwerkelijk tot leven.

Martinussen: “In eerste instantie wilden we allerlei zaken ophangen aan Ask Avey. We hadden veel ideeën. Misschien te veel. Door een aantal testen zijn we erachter gekomen dat we Ask Avey kleiner moeten maken. We willen de ondernemers op Aviation Valley immers meenemen in de nieuwe wereld, ze de kansen van nieuwe technologie laten zien. Dat moet je stap voor stap doen. Daarnaast is het ontwikkelen van een chatbot ook voor ons nieuw en zitten er dus relatief veel uitzoek-, ontwikkel- en testuren in. Ook dan moet je niet te veel ineens willen.”

Bol.com

Maar wat is Ask Avey nu precies en wat kan ze bij de release? Martinussen: “Je moet Ask Avey in eerste instantie zien als een app die te downloaden is in de appstores van Apple en Google. Het basisplatform is technisch af, we zijn haar nu een aantal scripts aan het leren. In die app kun je een vraag of opdracht typen, en zij geeft vervolgens het antwoord of gaat voor je aan de slag. Naast de app willen we Ask Avey als chatbot ook introduceren op de website van Aviation Valley. Net zoals je bijvoorbeeld ook chatbots bij de klantenservice van Bol.com ziet.”

Hub Martinussen (Innervate, links) en Noël Luijten (Kreuze, rechts)

Hub Martinussen (Innervate, links) en Noël Luijten (Kreuze, rechts)

Koffie klaarzetten

Martinussen: “Een eerste functionaliteit is dat we haar koppelen aan de beveiligingscamera’s van Intergarde. De camera’s kunnen auto’s opmerken en de kentekens naar Ask Avey doorsturen. Als je als bestuurder toestemming geeft, kunnen we het systeem bijvoorbeeld laten doorgeven dat een bezoeker het terrein op rijdt zodat jij als ontvanger de koffie alvast kunt klaarzetten. Niet wereldschokkend, wel handig.”

Dit soort samenwerkingen zijn de sleutel tot het succes van Avey, geeft Martinussen aan: “Hoe meer bedrijven meedoen met Avey, hoe meer functionaliteiten we kunnen bouwen.” “Een tweede functionaliteit is bijvoorbeeld de mogelijke samenwerking met Roooms. Je kunt Ask Avey dan een opdracht geven om bijvoorbeeld een ruimte of een lunch te reserveren. Daarnaast kunnen we het systeem koppelen aan LinkedIn zodat je personen en bedrijven kunt opzoeken. Ook worden een aantal standaardgegevens in de eerste versie verwerkt, denk aan het weer en OV-tijden.”

Studenten

“Het voordeel van een chatbot is dat je haar telkens slimmer kunt maken en kunt uitbouwen met meer informatie, vertelt Luijten. “We denken bijvoorbeeld ook aan het delen van diensten via Avey. Denk aan het uitwisselen van bhv’ers. Via Ask Avey kunnen we inzichtelijk maken welke bhv’ers er op een bepaald moment inzetbaar zijn op het terrein. Samen met Hogeschool Zuyd doen we onderzoek naar meerdere mogelijkheden in een minor Artificial Intelligence. Fantastisch om te zien waar studenten aan denken. We zijn hier voorlopig nog niet mee klaar.”

LEES OOK: WERKGROEP SMART INNOVATION ZORGT VOOR "MOOIE TOEKOMST OP AVIATION VALLEY”


De eerste versie van Ask Avey zal vanaf medio maart te downloaden zijn. Uiteraard houden we je hierover op de hoogte. Ask Avey zal ook op onze website te vinden zijn. Mocht je als bedrijf willen bijdragen aan de uitbouw, neem dan contact op met ons via info@aviationvalley.nl.

Filip Vranckx